BRANDING.
Grafisk identitet åt det nystartade videoproduktionsföretaget Kobama. Den utgjorde mitt eget projekt under praktiken på BANG Agency.
// BRIEF.
Skapa en grafisk identitet som utgår från en moodboard och några rader om företaget. Inkludera känslan av ett magasin och flera färger att leka med. Gör också en manual med förhållningsregler kring hur de ska kommunicera sin grafiska identitet genom användningen av färger, bilder och grafik.
// LÖSNING.
Jag utgick från de visuella ledtrådarna som fanns i moodboarden gällande färg, form och retrostil. Typsnittet som användes i deras manifest tog jag fasta på då det reflekterade företagets teknologiska inriktning. Med kundens bakgrund i åtanke skrev jag även manualens copywriting.
// ARBETSPROCESS.
Jag delade upp arbetet i tre delar:
Efterforskningar, avväganden och beslut kring grafisk profil
Skapandet av det grafiska materialet (logotyp, företagsmönster, färgpalett, bildmanéer)
Skapandet av manualen där allt presenteras på ett översiktligt och lättförståeligt sätt för företagets anställda.
PROGRAM: Illustrator, InDesign, Photoshop.