REKLAMFILM.
Fiktiv reklamfilm i en skoluppgift, med syftet att efterlikna IKEAs koncept där livet händer.
// BRIEF.
Skapa en fiktiv reklamfilm för IKEAs koncept
där livet händer, som skildrar hur vardagen sätter spår i företagets produkter. Klippet ska vara omkring 30 sekunder.
// LÖSNING.
IKEAs reklamfilmer presenterar ofta ett problem som med hjälp av produkterna upplöses i en “feel-good” känsla. Jag ville porträttera förloppet av en vardag med samma känsla. Därför illustrerade jag en students vardag genom IKEAs bäddsoffa “Friheten”.
// ARBETSPROCESS.
Svårigheten låg i att efterlikna IKEAs reklamfilmer (som är cirka en minut) på 33 sekunder och med andra resurser. Det försvårade återskapandet av det lugna och filmiska i företagets reklamfilmer.
Jag studerade IKEAs reklamfilmer, skissade fram en storyboard, planerade genomförandet, filmade, skådespelade, gjorde ljudupptagningar och klippte filmen. Två klasskamrater agerade statister, och resten utförde jag själv.
På grund av filmens längd utvecklas händelseförloppet snabbt genom rappa klipp. Pianomusiken i bakgrunden bidrar istället till lugnet. Valet av en dov ljussättning grundas i att många spenderar tid i hemmet under morgon och kväll. För att förstärka upplevelsen av IKEAs manér användes deras typsnitt, logotyp och formuleringar.
PROGRAM: Premiere Pro.